HEM

Aktuellt

Lev längre – med vin, kaffe och promenader

Hur kan vi leva längre? Det är en fråga som debatterats sedan människan för första gången började tänka över sin existens. För att få fram svaren har ett forskningsteam på University of California kartlagt vad 90-åringar har gemensamt. Resultaten har fått många att höja på ögonbrynen. Studien som heter “The 90+ Study” har kommit fram till 5 faktorer som gör att du lever längre.

Studien visar tydligt att 1-2 glas vin per dag har positiva effekter på hjärt- och kärlfunktioner samt reducerar risken för att dö i förtid med upp till 18 procent. Detsamma gäller om man dricker öl. Forskarna vet inte varför alkohol i just dessa mängder ger en så positiv effekt på livslängden, men att resultaten är tydliga.

Drick kaffe

Även 2-4 koppar kaffe om dagen visade sig minska risken att dö i förtid med ca 10 procent. Den faktiska mängden koffein, som ger positiva hälsoeffekter, ligger på 200-400 mg per dag. En kopp bryggkaffe (15 cl) innehåller ca 70-80 mg koffein.

Ha en hobby

Det mest effektiva sättet att leva längre är att minst 2 timmar per dag ägna sig åt en hobby. Detta visar sig minska risken med att dö i förtid med hela 21 procent. Vilken typ av hobby det rör sig om verkar spela mindre roll, snarare ska det fylla dig med passion och hålla hjärnan aktiv.

Ta promenader

Att gå ut på promenad vet väl de flesta är bra för hälsan. Men att 15-45 minuters daglig promenad minskar risken att dö i förtid med hela 11 procent kanske ställer saken i ett annat ljus.

Lägg på dig lite

Att vara överviktig är generellt sett inte bra för hälsan. Men studien visar att efter 65 års ålder är det snarare nyttigt att lägga på sig ca 0,2-0,5 kg per år. Detta verkar dels ha göra med att vissa vitaminer lagras i fettvävnad, som kroppen har svårare att tillgodogöra sig ju äldre man blir, och dels att energireserver är bra att ha om man blir sjuk.

De nya rönen är onekligen bra nyheter för livsnjutare som gärna tar sig ett glas vin på kvällen. Kom bara ihåg att även äta fiberrik kost, såsom frukt och grönsaker, eftersom det i andra studier visat sig vara viktigt. Det finns med andra ord inte längre någon anledning att leva helt asketiskt för att få ett långt och lyckligt liv.


Monica Åhlund

Du kanske även vill läsa dessa

Därför kan du rodna och få ont i huvudet av vin

Därför kan du rodna och få ont i huvudet av vin

Vissa är överkänsliga mot viner utan att förstå vad det beror på. Det kan vara histamintolerans som gör att du kan få reaktioner på vanligt vin. Men det finns speciella viner som sägs ge mindre symp..

Läs mer
Vinguiden guidar: Höstens dryckesmässor

Vinguiden guidar: Höstens dryckesmässor

Njut av goda drycker och lär dig ett och annat på samma gång. Besök någon av alla de mässor som under hösten går av stapeln runt om i Sverige. 3 tips till mässbesökaren Klä dig rätt Mörka kläder min..

Läs mer
Vinerna med lite socker och låg alkoholhalt

Vinerna med lite socker och låg alkoholhalt

Vill man hålla nere kaloriintaget men ändå dricka ett glas vin till maten ibland skall man se upp för andelen socker i vinet och även alkoholhalten. Här kommer fyra tips på viner med lite socker och..

Läs mer
Fyra nyheter på Systembolaget i maj

Fyra nyheter på Systembolaget i maj

Under maj månad kommer hela 143 nya viner att landa i Systembolagets sortiment. Av dessa finns 74 st i det tillfälliga sortimentet, 56 st i webbsortimentet och 13 st i sortimentet lokalt & småsk..

Läs mer
Sex perfekta drycker till Alla Hjärtans dag

Sex perfekta drycker till Alla Hjärtans dag

Gör någon du tycker om extra glad på Alla hjärtans dag. Här är sex ädla drycker som gör Valentindagen till en oförglömlig kärlekshögtid. För vem vill inte både få och dricka ”Love You Bunches” den 1..

Läs mer
Maskrosvinet gör comeback

Maskrosvinet gör comeback

Under många år var maskrosvinet förbjudet, men sedan 1994 är det återigen lagligt att göra maskrosvin. Nu när våren gör sitt intåg kommer snart dessa gula blommor att börja spira på ängar och i träd..

Läs mer